Vaarverbod: Windkracht 7 Inloggen

MoBocie ziet ze vliegen

Algemeen - 07 juni 2016 - 17:20 - Door Bas Pijpers

Afgelopen jaren hebben wij als MoBocie voldoende ervaring opgedaan in het redden met motorboten. Daaruit is de vraag ontstaan of een MoBo wel snel genoeg is bij bijvoorbeeld een WW als die van 2013. Daarom willen wij met oog op de ALV van vanavond wat opties uitweiden.

Allereerst is het belangrijk de huidige situatie te beschouwen, momenteel hebben wij één MoBo op Proteus liggen. Deze MoBo ligt opgeslagen als Mo en Bo. Mo is verstopt achter twee deuren waarvoor wij eerst onze kluisdeur voor moeten openen voor de sleutel. Bo ligt meestal verstopt door allerlei meuk die gedurende het jaar verplaatst naar het pad waar de boot doorheen moet. Dit verlaagt onze responsietijd aanzienlijk en mocht ons voorstel niet worden aangenomen willen we iedereen vragen hier rekening mee te houden en dit vrij te laten. 

De snelheid die de Lapis Lazuli kan halen met de huidige motor is met één persoon ongeveer 35 kilometer per uur. Mochten wij een goede dekslet meenemen komt er, hopelijk niet al te veel kilo's bij, al snel slechts een snelheid van 30 kilometer uit. Hieruit kunnen wij concluderen dat onze leus "Wij varen harder" nog steeds correct is. Echter hebben wij ook de conclusie moeten trekken dat als jij aan het verzuipen bent bij de WW start, dat wij simpelweg te laat zijn. Simpele conclusie dan moet je dat ook gewoon niet doen! Dat is natuurlijk kiezen voor de makkelijke weg, en de makkelijke weg zal uiteindelijk altijd resulteren in minder voldoening. 

Een aantal alternatieven zijn gepasseerd om dit probleem op te lossen. Hieronder zullen we een aantal van deze alternatieven duiden. 


  • Allereerst heeft de TU Delft laatst meegedaan aan de Hyperloop wedstrijd. Dit leek ons een uitstekende kans om als Proteus in een hyperloop te installeren langs de schie. De beperkende factor is helaas toch het aantal stations wat hiervoor aangelegd zal moeten worden. Daarnaast is een reddingsactie pas geslaagd als je ook op het water bij de persoon kan komen. In dit geval blijkt de hyperloop toch ook nog enigszins gebrekkig. 
  • Een wateropslag onder de schie waarin de schie snel in gedraineerd kan worden. In theorie natuurlijk een geweldig idee, verdrinken is namelijk lastiger als al het water weg is. De stroming die ontstaat zal mogelijk de persoon in kwestie meenemen waardoor de reddingsactie eigenlijk mislukt. Helaas hebben we dus ook deze optie moeten afstrepen. 
  • De laatste afgeschreven optie is het overkopen van de Zwatra wagen die we bij de WW en PEiL lenen. Na een uitbreiding van de hijskraan achterop kunnen we daarmee mensen uit het water vissen. Vervolgens hebben wij toch deze optie moeten afwijzen omdat de omrijtijd te groot is waardoor de responsietijd eigenlijk niet verbeterd. 

Nu zijn we bij onze laatste en beste optie uitgekomen. Om snel ter plaatse te zijn kan men het beste de zo direct mogelijke route afleggen met een zo snel mogelijk voertuig. Het redden van mensen in onherbergzame locaties geschied eigenlijk altijd per helikopter, een uitstekende oplossing voor onze Schie. Om iedereen te overtuigen volgt globaal een uitzetting van de voor- en nadelen.

Voordelen

  • Snel - Een helikopter kan deze afstand vrij snel afleggen en met voldoende investering sowieso harder dan onze huidige MoBo
  • Directe lijn - Een helikopter kan een nog directere lijn afleggen dan de MoBo
  • Geen golven - Een helikopter maakt geen golven, daarmee houden we de vriendelijke mevrouw van de woonboot na de werf ook nog in een goed humeur. 
  • Awesome - Spreekt voor zich

Nadelen

  • Klein beetje duurder - Aanschaf van een helikopter is een klein beetje duurder

Om vervolgens met deze optie verder te gaan zijn er een paar aanpassingen nodig op de vereniging. Allereerst moeten alle huidige mobovarende gefinancierd worden in het halen van een nieuw bewijs. Het schijnt namelijk niet toegestaan te zijn met een vaarbewijs een helikopter te besturen. Een kleine tegenslag maar niet onoverkomelijk. Deze vliegbrevetten zijn ook slechts lichtelijk duurder dan de huidige vaarbewijzen. Daarnaast zal er dus elk jaar meer begroot moeten worden voor het verstrekken van twee van deze vliegbrevetten aan potentieel nieuwe mobovaarders. 

Als laatste willen we nog een suggestief dwingende aanbeveling doen aan de Aanbouw. Om namelijk deze helikopter te stallen en te kunnen vertrekken vanaf Proteus dient het Dak van de beuk, dat overigens al de perfecte vorm heeft, omgebouwd te worden tot een helikopter platform. 

Uiteindelijk hopen wij met deze aanpassingen onze responsie tijd aanzienlijk te verkleinen zodat jullie allen veilig kunnen verzuipen bij de WW start. Suggesties voor een nieuwe slogan zijn welkom!

Met vriendelijke groet,

De Helicie
Voorheen bekend als de MoBocie